Beste 2e kerstdag ever! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Marije Veen - WaarBenJij.nu Beste 2e kerstdag ever! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Marije Veen - WaarBenJij.nu

Beste 2e kerstdag ever!

Blijf op de hoogte en volg Marije

26 December 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

26-12-14
Vandaag is het tweede kerstdag in Nederland, hier noemen ze het Boxing Day. (op tv wordt je dood gegooid met Boxing Day kortingen bij allerlei warenhuizen met kortingen tot 60%... ) We hebben lekker kunnen luieren tot een uur of 12, hierna zijn we richting het Kaikoura Whale Watch Centre gegaan. Eindelijk is het zo ver; we gaan walvissen spotten! Aangekomen bij het Centre moeten we nog even afwachten of het door gaat. (geen idee waarom daar twijfel over was maar goed…) Gelukkig gaat het gewoon door en krijgen we een veiligheidsfilmpje voorgeschoteld, hierna gaan we de bus in richting de boten.

De boot waar we op gaan is vrij compact en ziet er snel uit. Ik had zelf een wat trager iets verwacht, meer een soort cruise-achtige boot. Na dat we zijn welkom geheten door de crew bestaande uit 4 man gaan we op weg! Onze gids is een leuke spontane jonge man; zodra we op volle zee zitten zegt hij: ‘ik zie dat sommige de veiligheidsgordel al om hebben, wil de rest ze ook even om doen?” (iedereen gaat gehoorzaam op zoek naar zijn/haar veiligheidsgordel) “Nee hoor er zijn geen gordels nodig op deze boot, maar ik wilde even zien of iedereen wel luisterde en engels kon verstaan” (okey als ik het zo uittyp klinkt het minder grappig dan dat het was haha) de kapiteins van de boten (er varen er 3 tot 4 ) hebben coördinaten van waar walvissen voor het laatst gezien zijn. Het eerste stuk gaan we dan ook met volle vaart, aangekomen op een punt waar er 1 voor het laatst gezien is wordt de boot stil gelegd. De kapitein hangt een speciaal luisterapparaat in het water om beter te kunnen lokaliseren waar de walvis is. We zijn gelukkig in de buurt en na nog eventjes langzaam varen mogen we naar buiten.

Het is een kwestie van wachten wanneer de walvis boven komt. Ze blijven gemiddeld 45 tot 60 minuten per keer onder water. De crew houdt van de verschillende walvissen bij wanneer welke aan de oppervlakte is geweest. Na 10 minuten wachten wordt er een walvis gespot! Heel gaaf om dat water uit zijn luchtgat (geen idee hoe het heet) zien te spuiten. We varen nog wat dichterbij en kunnen goed zien hoe groot zo’n walvis is! Na 10 tot 15 minuten is de walvis weer genoeg op adem gekomen en begint hij weer aan een nieuwe duik. En eigenlijk is dat het mooist om te zien, hoe hij duikt en als laatst zijn staart boven het water zwiept. Nadat hij onderwater is varen we gelijk naar een andere plek omdat daar een andere walvis op het punt staat om boven te komen. Dit keer ben ik 1 van de eerste die hem boven ziet komen! Deze walvis komt een paar keer met zijn kop boven water, iets wat niet vaak gebeurd, normaal komen ze gewoon bovendrijven als een boomstam. Na een paar keer zijn kop te hebben laten zien gaat ook hij lekker liggen drijven. En ook deze joekel laat weer zijn mooie staart zien als hij onderduikt. (het zijn trouwens alleen mannetjes walvissen hier (de gids heeft uitgelegd waarom maar dat ben ik even kwijt..)

Na deze ontmoeting denken wij allemaal dat het uit is met de pret en we terug moeten naar de aanlegplek. We krijgen echter nog een verassing; we varen naar een plek waar een grote groep dolfijnen rond zwemt. Super vet om te zien het zijn er honderden (de geschatte grootte van de groep is 300) en ze zwemmen pijlsnel langs de boot af en springen uitbundig boven het water uit. Overal waar je kijkt zie je de dolfijnen voorbij razen. Er drijft ook nog een zeehond tussen die zijn flipper en staart boven water probeert te houden omdat hij wat wil opwarmen. Na een poos naar de dolfijnen te hebben gekeken moeten we dan wel echt terug. Op de terugweg spotten we ook nog een aantal albatrossen (die een spanwijdte hebben van 2.20m!!).

Al met al is dit een tweede kerstdag om nooit meer te vergeten!!
Ps: de walvissen die wij gezien hebben zijn de zogenaamde Spermwhales (potvis)
De dolfijnen die wij gezien hebben zijn de Dusky Dolphins (geen vertaling van gevonden)

• 27 December 2014 - 09:36

Ons:

Gelukkig, best Christmas ever. Wat een prachtige ervaring. Ben benieuwd naar de foto's. Waan me nu al bij jullie in de boot. Het lijkt me een geweldige ervaring om ook dolfijnen van zo dicht bij te zien. Het zijn zulke elegante dieren.

• 27 December 2014 - 19:58

Linda:

Wow! Begin ik weer met mijn wow haha. Dat is vet om te zien, staat ook nog op onze Bucketlist. Wel eens gedaan, walvis spotting, maar alleen dolfijnen gezien. Ook leuk, daar niet van ;) , maar walvissen lijkt me helemaal machtig om te zien. Gave tweede kerstdag ! Idd een om nooit meer te vergeten! Liefs vanuit de sneeuw (!) in Nederland xx (jawel er is een flink pak sneeuw gevallen. )

• 27 December 2014 - 20:54

Michael:

Het was inderdaad WoW haha :p blij met de foto's die ik gemaakt heb. Hoorde dat Nederland op z'n gat ligt vanwege de sneeuw! Hopen dat het snel weer overwaait voor jullie.
    Dikke knuffel van je broer!