Maandag 15 juni - Reisverslag uit Kutná Hora, Tsjechische Republiek van Marije Veen - WaarBenJij.nu Maandag 15 juni - Reisverslag uit Kutná Hora, Tsjechische Republiek van Marije Veen - WaarBenJij.nu

Maandag 15 juni

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

15 Juni 2015 | Tsjechische Republiek, Kutná Hora

Maandag 15 juni

Na een goed ontbijt zijn we in de auto gestapt om naar Cesky Raj, het Bohemian Paradise te gaan. Helaas ging de reis niet zo voorspoedig als gehoopt omdat er een aantal wegen dicht waren en ons Tsjechies niet zo goed is was het vrij moeilijk om de bewegwijzering te volgen. Daarom waren we zeer blij met onze tomtom app waardoor ik toch de weg kon wijzen en Joyce ons er heen kon chauffeuren.

Bij de parkeerplaats aangekomen was er enige verwarring van waar we nou heen moesten. Van Jantine hadden we de gouden tip gekregen om de toeristen te volgen. Mochten die er nou net niet zijn! Gelukkig zagen we een pad wat ons logisch leek om te volgen en gelukkig kwamen we inderdaad een kassa tegen waar we een kaartje konden kopen en de route konden bekijken. Nadat we besloten hadden om een stukje van de rode route te gaan volgen om vervolgens de groene route op te pakken zijn we onderweg gegaan. De paden waren een stuk makkelijker te lopen dan die van gister (dachten wij) en dat kwam goed uit want vandaag liep ik op teenslippers i.v.m. meerdere blaren.

Al snel kwamen we eerste indrukwekkend rotsformaties tegen en begon het groene pad met veel stenen oneven trappen en nauwe spelonken waar we door heen moesten. Een heel avontuur en heel veel mooie dingen gezien. Uiteindelijk was de route maar een kilometer of 4 maar door de vele beklimmingen en afdalingen op de oneven stenen trappen hebben we er zo’n 2,5 uur overgedaan en waren we ook wel wat moe toen we weer bij de auto kwamen.

Hier heb ik nog geprobeerd een wc te vinden maar doordat we in het voor seizoen zitten, is er nog veel dicht, zo ook de wc.
Nadat Joyce haar bergschoenen verwisseld had voor wat comfortabelere gingen we weer onderweg naar onze eindbestemming van vandaag, Kutna Hora.

Hier hebben we de “Ossuarium van Sedlec’ of wel de bottenkerk bezocht en nog een zeer grote kathedraal met allerlei pracht en praal.
Na deze 2e ‘activiteit’ van de dag was het nog maar 5 minuten rijden naar ons hotel. Dit hotel leek in eerste instantie vrij klein, maar toen we eenmaal binnen kwamen bleek het 4 panden/huizen aan een te zijn.

We hebben onze spullen gedropt en zijn op aanraden van de receptionist naar een typisch Tsjech restaurant gegaan waar we weer uitzonderlijk goed hebben gegeten. Vrijwel aansluitend aan het avondeten hebben we een uur mogen weken in een zogenaamd bierbad.

Onder in de kelder staan 2 metalen baden waarin ongeveer een liter uitgekookt bier in werd gedaan. (dit begrepen wij er van tenminste, maar het kan ook zijn dat het de resten zijn van het maken van bier ofzo?) Nadat het bad op temperatuur was konden we met een pul bier lekker badderen. Hierna kregen we ook nog een paraffine voetwrap. Er wordt hete paraffine op je voeten gesmeerd en vervolgens ingepakt. Na een kwartier relaxen wordt de opgedroogde paraffine weer van de voeten gehaald. Al met al zijn we nu helemaal zen en gaan we zo dan ook lekker slapen. Morgen weer een dag!